תפריט נגישות

רב"ט חיים שני שניאורזון ז"ל

חיים שני
בן 18 בנפלו
בן בלה ופנחס
נולד בחיפה
בט' בניסן תש"ט, 8/4/1949
התגורר בחיפה
התגייס ב-2.1.1967
שרת בחיל הים אח"י דקר
נפל בעת מילוי תפקידו
בכ"ט בטבת תשכ"ח, 30/1/1968
מקום נפילה: צוללת אח"י דקר
באזור האגן המזרחי של ים התיכון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: אב, אם, אח ואחות

קורות חיים

בן פינחס ובלה. נולד ביום ט' בניסן תש"ט (8.4.1949) בחיפה.

עוד בקטנותו היה ילד ער ולאחר ארבע שנים ראשונות בבית-הספר היסודי בבת-גלים, בהם הצטיין בלימודיו ונבחר כ"חבר הטוב" בכיתה, הוחלט להעבירו לבית-הספר הריאלי. חיים בלט ביכולתו הגבוהה במקצועות הריאליים, היה חבר ב"צופים" ולאחר-מכן בתנועה המאוחדת. אהב ספורט, שיחק כדורגל וקליעה למטרה. במיוחד אהב את הים - לשחות, לגלוש ולצלול. זכה במקום הראשון בתחרות-שחייה בבריכת "הפועל" בחיפה, השתתף בקורסי מצילים, השתייך לגדנ"ע-ים. לחיים היה כשרון גם לעבודת כפיים והוא עיצב ויצר מתקנים כמו: מחזיקי-ספרים, חנוכיות ועוד. חיים נטה לסייע לזולת.

בהיותו בכיתה י"א בבית-הספר הריאלי, הביע את רצונו לעבור לחיל הים לבית-הספר לאלקטרוניקה, שם היה אמור להיפתח מחזור ראשון לאלקטרונאים. באותה תקופה היה נושא זה חדשני ובשל גישתו למקצועות הריאליים והקשר לים, הצליח לשכנע את הוריו כי זו תהיה בחירה נכונה עבורו. חיים צדק, הוא אהב את לימודיו והצטיין בהם, גילה רוח צוות וסייע לחבריו שהתקשו בלימודים וסיים כחניך מצטיין.

בסיום לימודיו ומשום אהבתו לים, היה טבעי עבורו להתנדב לשייטת הצוללות. הוא הרגיש כי רכש מקצוע הנדרש בצוללות וכי בכישוריו יכול לתרום. ביוני 1967 הוסמך כצוללן. תחילה שירת באח"י "תנין" ולאחר-מכן, יצא לאנגליה כדי לשמש כטכנאי אלקטרוניקה בצוללת "דקר".

חיים היה מאושר בשירותו הצבאי, אהב והיה גאה בצוללת. במכתבו להוריו כתב: "תבואו לראות את כלי-השיט שאני משרת בו". בהמשך מכתבו כתב שהוא נמצא "במקום הנכון" כי "זהו בדיוק על מה שחלמתי וזהו מה שאני אוהב".

בדרך מאנגליה לישראל, בליל סערה בכ"ד טבת תשכ"ח (25.1.1968), כשהצוללת נמצאה בנתיב-הים בין ג'יברלטר לנמל-הבית, נותק הקשר עמה - ושוב לא התחדש.

הרבנות הצבאית הראשית קבעה כי תאריך-פטירתו של חיים, בשעת מילוי תפקיד ויחד עם השאר, הוא יום כ"ט בטבת תשכ"ח (30.1.1968). מאחר שחיים נמנה עם חברי-הצוות הנעדרים הוצבה לו מצבת-זכרון באנדרטה לזכר אנשי-"דקר" אשר בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.

בספר "ששה ימים ב'דקר'" של ערן שורר הונצח שמו על-ידי הבאת תמונתו, ומביא ערן שורר בתוך הספר שיחה אתו ועם חברו. בשיחה זו נשאל חיים וחברו אם הם מרוצים מן העבודה הזאת לעומת עבודה בבסיס חיל-הים ואם לא היו רוצים לעבור לכלי שיט מסוג אחר, חיים ענה על כך: "לא, לא לשם כך התנדבתי לצוללת. לא כל אחד יכול להתקבל לצוללת ומי שמתקבל עובר את המבחנים השונים", כנראה, שרצה רק בכך.

לוח-זכרון נקבע בפנימייה הצבאית בבת-גלים והוא נושא את שמו ואת שם חברו אמנון פז, אף הוא מצוות "דקר".

אחותו- מיכל, קראה לבתה הבכורה בשם שני, אחיו- אורי, קרא לבנו בכורו בשם חיים. כך מונצח חיים שני על ידי שני בכורי אחיו ואחותו.



הצוללת אח"י "דקר" נמצאה ביום שישי י"ג בסיון תשנ"ט 28.5.1999 בים התיכון.

באתר: 41 33 צפון 43 29 מזרח, בעומק 2900 מטר.

זמן טביעה משוער: 25 ינואר 1968- כ"ה בטבת תשכ"ח לפנות בוקר.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה