תפריט נגישות

טוראי יהודה-אריה גרינפלד ז"ל

יהודה-אריה גרינפלד
בן 31 בנפלו
בן אסתר ויוסף-דוד
נולד בפולין
בי"ג בניסן תרע"ז, 5/4/1917
נפל בעת שירותו
בט' באייר תש"ח, 18/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: תל אביב
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן יוסף-דוד ואסתר. נולד ביום י"ג בניסן תרע"ז בעיר וויילון אשר בפולין. גדל בלודז'. בן למשפחה רבנית וחסידית. למד בתלמוד-תורה וישיבת "תורת-חסד" בלודז'. השתלם בלימודים כלליים. נשאר נאמן לחסידות כל ימיו. יחד עם זאת הגה בספרות-העולם. ביחוד נמשך לשירה ולפילוסופיה. גם לאחר שנכנס לחיי עבודה הוסיף לשקוד בערבים על לימודיו.

הצטרף ל"פועלי אגודת ישראל" ועשה למען הטבת מצבם של בני מעמדו. אירגן קבוצות-נוער דתיות בשם "סיני", הדריכן לתורה ולתעודה ונטע בהן אהבה לכל קדשי האומה ולארץ-ישראל. שאף תמיד להתעמקות אידיאולוגית ולביסוס יסודי של השקפת-עולמו. טיפוס של בחור דתי מעולה המעוטר במעלות מיוחדות. הצטיין במיוחד כנואם עממי ובהופעותיו הפומביות באסיפות ריתק את כל שומעיו בשפתו העסיסית עשירת-הביטויים. השתתף בעתונות היהודית המקומית וביחוד בשבועון "יידישע ארבייטער שטימע".

בפרוץ מלחמת-העולם השניה נשלח יחד עם משפחתו לגיטו לודז'. שם היה בין אנשי המחתרת ועם זה פעיל באיגוד התרבותי בגטו. עם התגברות השואה ב-1944 הועבר למחנה המות באושבינצים. הוריו ואחיותיו ושאר בני-משפחתו הומתו והוא יחד עם שני אחיו נשלחו לבוכנואלד. בפרק-זמן זה הצליח להציל רבים ממות.

לאחר שנשתחרר ממחנה בוכנואלד התחיל מארגן יחד עם אחרים את קיבוץ בוכנואלד. נדד בגרמניה ממחנה למחנה ועסק בארגון קיבוצים שיתופיים.

בראש השנה תש"ו עלה לארץ יחד עם קיבוץ "בוכנואלד" והתישב בקיבוץ אפיקים. התחבב מאד על אנשי המקום. התפעלותו מהטבע ומהנוף באה לידי ביטוי בשירים ליריים, שנדפסו בחלקם בעלון הקיבוץ. גם שם נהג להרצות ומאזיניו חיבבוהו מאד. מאפיקים עבר לקיבוץ "חפץ חיים" שהיה קרוב לו יותר מבחינה אידיאולוגית. משם גויס לעבודה חינוכית במחנה-עולים בעתלית. גם שם ידע להשיב נפש רבים והשתדל לעזור לכל אחד. כאיש פלאי נחשב בעיני רבים.

עם פרוץ מלחמת-השחרור התייצב לשירות צה"ל, אם כי לא בנקל הצליח להשתחרר מתפקידו החינוכי החיוני במחנה-עולים. נפל ב-18.5.1948 בהפצצה על התחנה המרכזית בתל-אביב. גופתו זוהתה בקושי על-ידי אחיו. גם כל הדברים שהיו עמו בכתובים נשרפו.

הובא לקברות בנחלת-יצחק.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה