תפריט נגישות

טוראי יעקב קרמר ז"ל

פלמ"ח - הקרב על חירבת קוריקור ושילתה

הקרב על חירבת קוריקור ושילתה

בלילה האחרון למבצע ‘דני’, לפני כניסת ההפוגה השנייה לתוקף, יצא הגדוד הראשון מברפיליה לעבר שילתה, במטרה לתפוס משלטים על רכס ששלט על מערכת הכבישים לכיוון רמאללה, קולה, בית-נבאללה וחרבתא. תפיסת הרכס נועדה לאפשר שליטה על התנועה בצירים, כדי למנוע תנועה של תגבורות אל הליגיון הירדני.
על הפעולה פיקד הסמג"ד אסף שמחוני.פלוגה א' של הגדוד, בפיקוד יצחק חופי ('חקה'), תפסה את הכפר שילתה.
פלוגה ב', בפיקוד פנחס זיסמן ('סיקו') ובה המחלקה המקוואית והמחלקה הדתית (פלוגה מוקטנת ובה 80 חיילים), יועדה לתפוס את רכס קוריקור - שאורכו כק"מ.כוח פשיטה בגודל של מחלקה, בפיקוד רחבעם זאבי ('גנדי'), היה אמור לחבל באחד מגשרוני הכביש שמעל לנחל מאלקי.
הכוחות יצאו למשימתם בליל ה- 18.7 , הגיעו לכפר שילתה בשעה 01:00, השתלטו עליו ללא קרב ונערכו להגנה. כוח הפשיטה המשיך לואדי מאלקי, במטרה לבצע פעולות מיקוש שונות. משוריינים הגנו על הגשר שעל הכביש מבית-סירא לחרבתא, ולאחר קרב קשה נסוג הכוח בלי לבצע את המשימה - ונאלץ לחזור לשילתה. לעומת זאת, מוקשו באותו זמן הדרכים המובילות לביר-מעין ואל-בורג'.
בשעה 04:00 עלתה פלוגה ב' לרכס קוריקור והחלה להתחפר באיזור המזרחי של הרכס. אנשיה הספיקו לחפור שוחות שטחיות בלבד, בגלל הסלעים. המ"פ 'סיקו' (שזה היה לו הקרב הראשון בתפקיד מ"פ) לא היה מודע לקיומה של גבעה סמוכה, ששלטה על הרכס, ולכן לא התמקם בראשה. עם בוקר נפתחה לעבר הפלוגה אש מהצד הצפוני של ואדי מאלקי ומחרבת קוריקור, שנמצאה בעורף הפלוגה. הוצע למ"פ לנסות ולכבוש את החורבה, אך הוא חשש לפצל את הפלוגה והשאיר אותה ערוכה למשימתה המקורית כלפי מזרח. אנשים החלו להיפגע מההפגזה ומהירי, אך לא ניתן לפנות אותם.
שמות הנופלים בשילתה: נסים אטל; זוהר אטקין; יעקב איפרמן; ישעיהו אלבוגן; טוביה אונסדורפר; אברהם אלפר; מיכאל אוסטרובסקי; אריה אמני; יעקב אלטשטיין; אברהם ברג; נתנאל ברוידה; ישראל בן-שלמה; נחום גבריאל; שמואל-יצחק גינזבורג; בצלאל גלוזר; מנחם גוטרמן; אליהו דראט; נתן דובז'ינסקי; שלום הופמן; מרדכי הרשקוביץ; דן הוכברג; נתנאל זוער; קלמן טרויאנסקי; יחיאל-דוד ישפה; אהרן-אשר כץ; שמואל כהן; יעקב כהן; נסים כהן; אשר לוי; משה-חיים לוי; אריה מטר; גדעון מיס; אהרון נחשון; נחם נוביק; אליהו סלומון; אריה פיארברגר; גדליה פרמינגר; חיים ציפמן; אפרים קוטר; מרדכי ריינגבירץ; מרדכי שטיינברגר; צבי שיק; ברוך שטרן; יהודה שפינדל; יהודה שפייר;

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה